Engzelius

Köpmannen Magnus Vilhelm Gregor Engzelius  (1853-1931).

Magnus Engzelius var äldst av 11 barn och föddes i Jumkils socken Uppsala år 1853. Som sjuåring flyttade han till Röros. Han blev där som 10-åring lärjunge till Rörosspelmannen Smed Jens (1804-1888). Magnus studerade sedan violinspel i Stockholm och Tyskland. När han senare flyttat till Särna och spelade med byns spelmän, ansåg de att han spelade "finmusik" och kallade honom "violinist" och inte spelman. Spelmannen Spak-Erik lär ha sagt : "Han var urstyv te å spele - men särnalåtar det var han oduglig te".

Under en period arbetade Magnus på Långö bruk,Älvdalen och sedan på kontoret M.Engzelius & Sön. i Röros.

Magnus gifte sig 1887 med Anna Jensen (1861-1935). Samma år fick paret flytta till Särna, då man ansåg att Magnus gift sig "under sitt stånd". I Särna blev han handelsman fram till 1915. Tillsammans drev paret affären, som senare hette Handelsbolaget (1930-talet). Under paret Engzelius kunde man köpa sill, fisk, tobak, malt, havre, ljus, fotogen, läder, spik,järn, målarvaror och mycket mera.

Huset som vi kallar "Magnehill" (Magnus och Hill = kulle) byggdes av Magnus Engzelius, därav namnet. Ängen intill kallas av de gamla i byn "Engzeliustrôa" (trôa=äng). I början av 1900-talet byggde köpmannen ett fritidshus vid Bäckedal, mitt emot Brossön, dit paret bjöd byns societet.

Magnehill i dag

Särna Fornminnesförening bildades på initiativ av Magnus Engzelius år 1908. Se vidare under Hembygdsföreningen / Historik.

Johan (kallad "Janne") Magnus Engzelius (1821-1893), far till Magnus V G, ägde Ljusedals bruk i Härjedalen, vilket han år 1851 bytte bort mot landegendomar i Uppsala. Senare ägde han också en stor stadsdel på Kungsholmen i Stockholm. När han sålde den egendomen köpte han stora skogsområden i Särna. Engzelius var ägare till en femtedel av Särna sockens skogar(!). Strax före änkan, Annes (f.Collin Falch) död 1897 blev skogsegendomarna i Särna sålda till Stora Kopparbergs Bergslags AB i Falun för 250 000 kr.

Magnus V G Engzelius dog den 21 oktober 1931. Dödsorsak: Cancer i matstrupen och svagt hjärta. Hans grav finns på Särna kyrkogård.